1. Bíróságon kívüli adósságrendezés általános tudnivalói
A magáncsőd intézményét a természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény (a továbbiakban: Are. törvény) szabályozza. A törvény hatályba lépése: 2015. szeptember 01. napja.
A magáncsőd intézményének célja, hogy a fizetési gondokkal küzdő, túlzottan eladósodott magánszemélyek, valamint a hitelezők szabályozott együttműködése révén
- helyreálljon az adósok fizetőképessége,
- egy adósságtörlesztési terv kidolgozásával érvényesüljön a hitelezők "méltányos érdeke",
- emellett biztosítva legyen az érintett családok létfenntartása és lakhatása is.
Belépési alapfeltételek:
- a kérelmet adós, adóstárs és egyéb kötelezettek együttesen kezdeményezték,
- adós és adóstárs belföldi magánszemély,
- a teljes követelés összege legalább 2 millió forint, de legfeljebb 60 millió forint,
- a tartozás nagyobb, mint az adós, adóstársak adósságrendezésbe tartozó vagyona, de nem több, mint e vagyon kétszerese1,
- az Ügyfelek a tartozásuk legalább 80%-át nem vitatják,
- a tartozások fogyasztói hitelviszonyból eredő tartozások vagy olyan hitelviszonyból eredő tartozások, amely az adós, adóstárs egyéni vállalkozásának finanszírozásával függ össze,
- adós, illetve adóstársak az elmúlt 10 évben nem vettek részt érintettként adósságrendezési eljárásban,
- adós, adóstársnak nincs büntető-, szabálysértési- vagy közigazgatási eljárásban kiszabott bírságtartozása,
- a fedezeti ingatlan Nemzeti Eszközkezelő programban nem érintett,
- a kérelem benyújtására rendelkezésre álló határidő még nem telt le.
Jogosulatlan jelentkezés esetén, amennyiben a kérelmező a belépési alapfeltételek legalább egyikét nem teljesíti, vagy valamely nyilatkozatában valótlant állít, az Ügyfél nem jogosult a programban történő részvételre és 10 éven belül nem kezdeményezhet újabb adósságrendezési eljárást. Ez a jogkövetkezmény nem csak adósra, adóstársa vonatkozik, hanem minden, az adósságrendezési eljárásban részt vevő kötelezettre is.
Adósságrendezési eljárásba történő jelentkezés folyamata:
Az adósságrendezési eljárás kezdeményezéséhez szükséges igénylési dokumentáció, illetve a kitöltést segítő útmutató letölthető a Családi Csődvédelmi Szolgálat honlapjáról az alábbi linken:
http://csodvedelem.gov.hu/nyomtatvanyok
A kérelem kitöltés módja 2015. október 01. napjától elektronikusan is történhet a Családi Csődvédelmi Szolgálat honlapján, előzetes regisztráció alapján (a www.magyarorszag.hu oldalon regisztrált Ügyfélkapuval rendelkezők esetében). A kérelmet elektronikus kitöltés esetén is papír alapon szükséges benyújtani a főhitelezőhöz.
Az adósságrendezési eljárást a főhitelezőnél kell kezdeményezni. Főhitelező az, akinek zálogjoga az adós vagy adóstárs, vagy azok közeli hozzátartozója lakhatását biztosító ingatlanon vagy a zálogkötelezett ingatlanán első helyen áll fenn.
A kérelem benyújtása – amennyiben a Takarék Kereskedelmi Bank Zrt., a Takarék Jelzálogbank Nyrt., a Takarék Ingatlan Zrt. vagy a Takarék Lízing Zrt. közül az egyik látja el a főhitelezői feladatokat – történhet személyesen a Takarék Kereskedelmi Bank Zrt. kijelölt bankfiókjaiban (lásd 4. „A bíróságon kívüli adósságrendezési eljárásban kijelölt ügyfélszolgálati helyek” pontját) vagy postai úton a Takarék Kereskedelmi Bank Zrt. posta címére a 1082 Budapest, Üllői út 48., a Minősített Hitelkezelési Főosztálynak címezve „Magáncsőd kérelem” tárgy megjelöléssel.
Az adósságrendezés főbb joghatásai:
- A hitelező az adóstól, adóstárstól és kötelezettektől csak a megállapodás szerinti teljesítést követelheti.
- A hátralékos ügyletek nem mondhatóak fel az adósságrendezés időszaka alatt.
- Hitelező nem köteles adós és adóstárs részére a hitelkeret fenntartására, pénzkölcsön nyújtásának folytatására.
- Adós és adóstárs nem idegenítheti el, biztosítékul nem adhatja, haszonélvezettel nem terheltetheti az eljárásban bejelentett vagyontárgyait.
- Adós és adóstárs nem vállalhat pénzfizetésre vagy vagyoni érték szolgáltatására kötelezettséget.
- A Családi Csődvédelmi Szolgálat értesíti – folyamatban lévő végrehajtási eljárás esetén – a végrehajtót az adósságrendezési eljárás kezdeményezéséről.
Bővebb tájékoztatás a bíróságon kívüli adósságrendezési eljárásról a Családi Csődvédelmi Szolgálat honlapján található.
2. Főhitelezői feladatokra bankcsoporton belül kijelölt pénzügyi intézmény
A Takarék Jelzálogbank Nyilvánosan Működő Részvénytársaság (székhelye: 1082 Budapest, Üllői út 48.; cégjegyzékszám: 01-10-043638; honlap: www.takarek.hu) és a Takarék Lízing Zártkörűen Működő Részvénytársaság (székhelye: 1082 Budapest, Üllői út 48.; Központi ügyintézés helye: 1132 Budapest Váci út 20., cégjegyzékszám: 01-10-045189, honlap: www.takareklizing.hu) helyett egyaránt a Takarék Kereskedelmi Bank Zártkörűen Működő Részvénytársaság (Székhelye: 1082 Budapest, Üllői út 48., Cégjegyzékszám: 01-10-045459, honlap: www.takarek.hu) jogosult eljárni az Are. törvény által szabályozott eljárásokban.
A meghatalmazás 2015. augusztus 31. napjától annak meghatalmazók általi visszavonásáig érvényes.
3. Családi Csődvédelmi Szolgálat honlapja
A programmal kapcsolatos további információk a Családi Csődvédelmi Szolgálat honlapján, az alábbi linken érhető el:
http://csodvedelem.gov.hu/
4. A bíróságon kívüli adósságrendezési eljárásban kijelölt ügyfélszolgálati helyek
Fiók
|
Irsz.
|
Cím
|
Nyitva tartás
|
Békéscsabai Fiók
|
5600
|
Békéscsaba, Hunyadi tér 10.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Bp. Csepeli Fiók
|
1211 |
Budapest,Kossuth L.u.47-49.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd-Csütörtök: 8.00-16.00 Péntek: 8.00-15.00
|
Bp. Flórián téri Fiók
|
1033 |
Budapest, Flórián tér 4-5.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd-Csütörtök: 8.00-16.00 Péntek: 8.00-15.00
|
Bp. Pestszentlőrinci Fiók
|
1184 |
Budapest, Üllői út 372.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd-Csütörtök: 8.00-16.00 Péntek: 8.00-15.00
|
Bp. Széna téri Fiók
|
1015 |
Budapest, Hattyú u. 18.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd-Csütörtök: 8.00-16.00 Péntek: 8.00-15.00
|
Bp. Újpesti Fiók
|
1043 |
Budapest, Árpád út 45.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd-Csütörtök: 8.00-16.00 Péntek: 8.00-15.00
|
Bp. Ü48 Prémium Fiók
|
1082 |
Budapest, Üllői út 48.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd-Csütörtök: 8.00-16.00 Péntek: 8.00-15.00
|
Bp. Ü48 HC
|
1082 |
Budapest, Üllői út 48.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd-Csütörtök: 8.00-16.00 Péntek: 8.00-15.00
|
Bp. Üllői úti Fiók
|
1082
|
Budapest, Üllői út 48.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd-Csütörtök: 8.00-16.00 Péntek: 8.00-15.00
|
Bp. Váci úti HC
|
1132 |
Budapest, Váci út 20. |
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd-Csütörtök: 8.00-16.00 Péntek: 8.00-15.00
|
Bp. Váci úti Fiók
|
1132
|
Budapest, Váci út 20.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd-Csütörtök: 8.00-16.00 Péntek: 8.00-15.00
|
Bp. Villányi úti Fiók
|
1113
|
Budapest, Villányi út 20.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.00 Péntek:8.00-15.00
|
Debreceni Fiók
|
4026
|
Debrecen, Kálvin tér 3/a
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek:8.00-15.00
|
Egri Fiók
|
3300
|
Eger, Dr. Sándor Imre u. 4.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Győri Fiók
|
9021
|
Győr, Árpád út 23/A
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Kaposvári Fiók
|
7400
|
Kaposvár, Fő u. 51.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Kecskeméti Fiók
|
6000
|
Kecskemét, Bercsényi u. 7.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Miskolci Fiók
|
3527
|
Miskolc, Ady Endre u. 16.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Nyíregyházi Fiók
|
4400
|
Nyíregyháza, Dózsa György út 11.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Pécsi Fiók
|
7624
|
Pécs, Ferencesek u. 52.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Salgótarjáni Fiók
|
3100
|
Salgótarján, Erzsébet tér. 7.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Soproni Fiók
|
9400 |
Sopron, Batsányi u. 2. |
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Szegedi Fiók
|
6720
|
Szeged, Széchenyi tér 3.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Székesfehérvári Fiók
|
8000
|
Székesfehérvár, Koronázó tér 2.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Szekszárdi Fiók
|
7100
|
Szekszárd, Széchenyi utca 39.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Szolnoki Fiók
|
5000
|
Szolnok, Nagy Imre körút 10/a.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Szombathelyi Fiók
|
9700
|
Szombathely, Petőfi Sándor u. 16.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Tatabányai Fiók
|
2800
|
Tatabánya, Dózsa Gy. út 56.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Veszprémi Fiók
|
8200
|
Veszprém, Cserhát ltp. 7.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
Zalaegerszegi Fiók
|
8900
|
Zalaegerszeg, Dísz tér 7.
|
Hétfő: 8.00-17.00 Kedd- Csütörtök: 8.00-16.30 Péntek: 8.00-15.00
|
5. Panaszkezelés módja a bíróságon kívüli adósságrendezési eljárásban
A panasz kivizsgálása és megválaszolása térítésmentes, a Takarék Kereskedelmi Bank Zrt., a Takarék Jelzálogbank Nyrt., a Takarék Ingatlan Zrt. és a Takarék Lízing Zrt. ezért külön díjat nem számít fel.
Panaszbejelentés módja
- Személyesen: a Takarék Kereskedelmi Bank Zrt., a Takarék Jelzálogbank Nyrt., a Takarék Ingatlan Zrt. és a Takarék Lízing Zrt. a személyes szóbeli panaszt a bankfiókokban, azok nyitvatartási idejében fogadja.
- Telefonon: a telefonos szóbeli panaszt a Takarék Kereskedelmi Bank Zrt., a Takarék Jelzálogbank Nyrt., a Takarék Ingatlan Zrt. és a Takarék Lízing Zrt. Call Centere a +36 1 3344 344 telefonszámon a hét minden napján 0-24 óráig fogadja.
- Írásban: írásos panaszt a Takarék Kereskedelmi Bank Zrt., a Takarék Jelzálogbank Nyrt., a Takarék Ingatlan Zrt. és a Takarék Lízing Zrt.
- a központi levélcímén: 1908 Budapest,
- a telefaxszámán: (1) 452-9200,
- vagy elektronikus levélben (e-mailben), az info@takarek.hu e-mail címeken fogadja.
A panasz benyújtásakor az alábbi adatokat megadása szükséges:
- név
- lakcím (székhely), illetve levelezési cím,
- 8 jegyű ügyfél-azonosító szám
- ügylet azonosítója (szerződésszám, hitelazonosító szám)
- telefonszám
- panaszban érintett termék/szolgáltatás
- panasz részletes, a panasszal érintett kifogások elkülönítetten történő leírása, és az Ügyfél igénye
- panasza alátámasztásához szükséges, az Ügyfél birtokában lévő dokumentumok másolata
- értesítés módja
- meghatalmazott útján történő eljárás esetén érvényes meghatalmazás
A panaszok megválaszolása
A Takarék Kereskedelmi Bank Zrt., a Takarék Jelzálogbank Nyrt., a Takarék Ingatlan Zrt. és a Takarék Lízing Zrt. indoklással ellátott álláspontját a panasz közlését követő 30 (Harminc) naptári napon belül megküldi az Ügyfél részére. Amennyiben a válaszadási határidő hétvégére, vagy munkaszüneti napra esik, a válaszlevél megküldésének határideje a munkaszüneti napot megelőző munkanap. A panasz közlésének időpontja alatt annak a Takarék Kereskedelmi Bank Zrt.-hez, a Takarék Jelzálogbank Nyrt.-hez, a Takarék Ingatlan Zrt.-hez és a Takarék Lízing Zrt.-hez történő beérkezési napja értendő.
A Takarék Kereskedelmi Bank Zrt., a Takarék Jelzálogbank Nyrt., a Takarék Ingatlan Zrt. és a Takarék Lízing Zrt. a panaszt és az arra adott választ öt évig őrzi meg.
6. A bíróságon kívüli adósságrendezési eljárásban a hitelezők bejelentkezésével összefüggő tudnivalók
Amennyiben a Családi Csődvédelmi Szolgálat megállapítja, hogy az adós a bíróságon kívüli adósságrendezési eljárás lefolytatására jogosult, akkor erről honlapján hirdetményt tesz közzé.
A hitelezők a közzétételtől számított 15 napon belül kötelesek igényeiket az adósnak, adóstársnak és főhitelezőnek bejelenteni.
Az igények bejelentésére a Takarék Kereskedelmi Bank Zrt. mint főhitelező felé az alábbi módon van lehetősége a hitelezőknek:
- Írásban, könyvelt küldeményként a 1082 Budapest, Üllői út 48. központi levelezési címre, a Minősített Hitelkezelési Főosztálynak címezve,
7. Az eljárás során alkalmazott formanyomtatványok
Az adósságrendezési eljárás személyes kezdeményezése esetén az Ügyfélnek nyilatkoznia kell a pénzügyi intézménynél a kérelem benyújtásával kapcsolatos szándékáról, az adott hitelezővel fennálló szerződéses kapcsolat tényéről, illetve arról, hogy más pénzügyi intézménynél korábban nem kezdeményezett adósságrendezési eljárást.
A Takarék Kereskedelmi Bank Zrt.-nél az Ügyfél ezen szándékáról szóló nyilatkozatát a lenti formanyomtatványon (Magáncsődhöz kapcsolódó kérelem) teheti meg a nyomtatvány hiánytalan kitöltésével, aláírásával és 2 példányban történő leadásával a kijelölt bankfiókokban.
1 Ez utóbbi rendelkezés szempontjából a vagyonba beleértendő az adós, adóstárs öt évre számított, adósságrendezésbe vonható várható bevétele is.