Figyelmes használattal eredményesen megakadályozható a bankolással és banki adathalászattal kapcsolatos bűncselekmények jelentős része. A csalók újra és újra próbálkoznak, akár egyre kifinomultabb módszerekkel is, de a legtöbb megelőzhető, ha körültekintően intézzük banki ügyeinket. A támadások és a káresemények elkerüléséhez szükséges tanácsainkat az alábbiakban foglaltuk össze.
Kérjük, amennyiben bármilyen gyanús eseményt észlel internetes banki rendszerében, vagy a megszokottól eltérőt tapasztal számlájával, bankkártyájával kapcsolatban, haladéktalanul értesítse a TeleBankot a +36 1 3344 344-es telefonszámon!
Kérjük, olvassa el figyelmesen a Magyar Bankszövetség biztonsági tanácsait is!
Jelszó, PIN kód, bizalmas adatok
- A Takarék Kereskedelmi Bank soha nem kéri e-mailben Netb@nki jelszavát, vagy bankkártyája bizalmas adatait (pl. PIN kód, CVC kód).
- A NetB@nk szolgáltatáshoz használt felhasználónevét és jelszavát kezelje bizalmasan!
- A jelszavát ne jegyezze fel, ne írja bele mobiltelefonjába, és különösen ne tartsa bankkártyájához közel a PIN kódját!
- A jelszóváltoztatáskor kerülje az egyszerűen kitalálható, Önt ismerők által is könnyen beazonosítható számokat (pl. saját vagy közeli hozzátartozó születési dátuma, saját irányítószám stb.)!
- Válasszon minél bonyolultabb jelszót, jelszava tartalmazzon kis és nagybetűt, speciális karaktert és számot is!
- A jelszavát rendszeresen, gyanús esemény észlelése esetén pedig lehetőleg azonnal változtassa meg!
Windows XP böngészőt használóknak
Felhívjuk figyelmét, hogy 2014. áprilisától a Windows XP operációs rendszer gyártói támogatása megszűnt.
Ennek megfelelően már műszaki segítség sem igényelhető Windows XP-hez, az automatikus frissítéseket is beleértve, amelyek a számítógép védelmét szolgálják. Ha továbbra is a Windows XP-t használja, most, hogy a támogatás megszűnt, számítógépe működni fog ugyan, azonban sebezhetőbbé válhat a biztonsági fenyegetésekkel és a vírusokkal szemben. Az ebből adódó kockázatok elkerülése érdekében javasolt lecserélni a Windows XP-t operációs rendszert valamilyen támogatott operációs rendszerre (pl. Windows 7-es vagy ennél magasabb verziószámú operációs rendszer).
Számítógépünk védelme
- Amennyiben bizonytalan, hogy számítógépe megfelelő biztonsági szintre van beállítva, kérjen segítséget tapasztalt, informatikában jártas szakembertől, családtagtól!
- Védje számítógépét megfelelő vírusirtó programokkal, vírusirtóját frissítse rendszeresen!
- Kapcsolja be a tűzfalat számítógépén!
- Rendszeresen töltse le az Ön által használt operációs rendszerhez, böngészőhöz elérhető frissítéseket, javító verziókat, biztonsági ajánlásokat mindig tartsa be!
- Az Böngésző adatbiztonsági beállításait lehetőség szerint a legnagyobb biztonságot garantáló szintre állítsa be, így a program figyelmezteti Önt minden, a böngésző használata során kárt okozó tartalom megnyitása előtt!
Új módszer! Kémprogramok
- A kémprogramok olyan jellegű szoftverek, amelyek a számítógépen telepítve megfigyelik és rögzítik a felhasználó tevékenységeit. Miután Ön interneten bejelentkezik a kémprogram, adategyeztetésre felhívó és az ügyfél türelmét kérő üzenetet jelenít meg a számítógép képernyőjén. Mialatt az ügyfél várakozik, a háttérben jogosulatlan pénzátutalásokat kezdeményeznek számlájának terhére.
Hogyan védekezhetünk a kémprogramok ellen?
- Jogtiszta és biztonsági szempontból folyamatosan frissített operációs rendszerrel!
- Naprakész vírus és kémprogram védelmi megoldás használatával!
- Tűzfal használatával!
Amennyiben a szokásostól eltérő működést tapasztal:
- Adategyeztetésre történő felhívás jelenik meg, amely alatt a NetB@nkot nem tudja használni!
- Az üzenetnek furcsa a nyelvezete, megfogalmazása, vagy nem magyarul van!
- A megszokottól eltérő képernyőelemet tapasztal!
Azonnal zárja be a NetB@nkot és szakítsa meg az internetkapcsolatot, majd haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot bankunkkal!
Nyilvános számítógépek
- A Takarék Kereskedelmi Bank kiemelt bankfiókjaiban lehetőség van a használatára. Ha nem rendelkezik otthonában számítógéppel vagy internet hozzáféréssel, kérjük elsősorban a Takarék Kereskedelmi Bank bankfiókokban telepített gépeket használja.
- Lehetőség szerint ne használja a NetB@nk szolgáltatást idegen gépről (kivéve, ha Takarék Kereskedelmi Bank bankfiókban található), vagy internetkávézókból, mert kémprogramok lehetnek telepítve, amit szinte lehetetlen ellenőrizni.
- Minden esetben kattintson a kijelentkezés gombra, miután befejezte a NetB@nk használatát!
ATM és bankkártya
- Gyakran változtassa ATM PIN-kódját!
- Olyan jelszavakat és kódokat használjon, amelyről nem lehet Önt könnyen beazonosítani (pl. ne használja saját vagy közeli hozzátartozója születési dátumát, saját irányítószámát stb.)
- Lehetőség szerint ne használja a következő, leggyakrabban használt PIN kódokat: 1234, 1111, 0000, 1212.
- Tartsa bankkártyáját biztonságos, mások által nem elérhető helyen és soha ne engedje, hogy a kártyáját más használja.
- Azonnal jelentse, ha bármi szokatlan vagy oda nem illő dolgot/készüléket észlel készpénzfelvevő automatán (ATM készülék) vagy környékén. Ilyen esetben NE használja az ATM-et!
- Megrongálódott ATM-et és hibás bankkártyás vásárlásra alkalmas készüléket (POS terminál) soha ne használjon!
- Takarja kezével a számlapot, amikor ATM PIN kódját beüti.
- Ne hagyja, hogy egy látszólag segítő szándékú személy a készpénzfelvételt Ön helyett intézze, vagy abban közreműködjön.
- Ne engedje, hogy a kártyáját fizetés céljából Ön által nem látható helyen használják, mindig legyen jelen a kártya lehúzásakor!
- Állítson be az egyenlegét és tranzakcióit figyelő SMS szolgáltatást*, amelynek segítségével nyomon követheti a változásokat és egy esetleges csalás esetén azonnal SMS-ben figyelmezteti Önt az illetéktelen tranzakcióról.
- Ha gyanús vagy illetéktelen tranzakcióról kap SMS értesítést azonnal tiltsa le bankkártyáját a TeleBankon keresztül!
Megtévesztő email-ek, honlapok
- Ha olyan e-mailt kap, amelyben azt kérik, hogy adja vagy erősítse meg, NetB@nkhoz, Takarék bankkártyájához kapcsolódó adatait, kódjait, jelszavait, ne válaszoljon! Előfordulhat, hogy az e-mailben szereplő hivatkozásra kattintva a banki oldalhoz hasonló, akár logóval is ellátott ablak nyílik meg, de ezen se adjon meg semmilyen adatot, hanem haladéktalanul jelezze mindezt Bankunknak.
A Takarék Kereskedelmi Bank soha nem küld ilyen tartalmú e-maileket!
- Ha olyan e-mailt kap, amely közvetlenül NetB@nkhoz tartozó hivatkozást tartalmaz, ne nyissa meg, és ne lépjen be onnan a NetB@nkba.
- A NetB@nki belépést minden esetben a www.takarek.hu főoldaláról indítsa el!
Legfontosabb tanácsok, tippek
- Védekezzen a kémprogramok ellen, rendszeresen frissítse a számítógépes vírusirtó programot!
- Telepítsen fel számítógépére kémprogram elleni szoftvert, és kapcsolja be számítógépe tűzfalát!
- Ha bizonytalan számítógépe biztonsági beállításaival kapcsolatban kérjen meg egy informatikában jártas szakembert vagy családtagot, hogy nézze át számítógépét és ha szükséges telepítse fel a megfelelő biztonsági programokat számítógépére.
Amennyiben a szokásostól eltérő működést tapasztal:
- Adategyeztetésre történő felhívás jelenik meg , amely alatt a NetB@nkot nem tudja használni.
- Az üzenetnek furcsa nyelvezete van vagy nem magyarul van.
- A megszokottól eltérő képernyőelemet tapasztal.
Azonnal zárja be a NetB@nkot és szakítsa meg az internetkapcsolatot majd haladéktalanul vegye fel a kapcsolatot bankunkkal!
- NetB@nk jelszavát változtassa gyakran, jelszavában használjon kis és nagybetűt, speciális karaktert és számot is!
- Javasoljuk, állítson be tranzakció figyelő SMS szolgáltatást*!
*A tranzakció figyelő SMS szolgáltatások típusairól, aktiválásáról és díjairól a hatályos Hirdetményünkből tájékozódhat.